Kom med på vandring til Roskildes omkransende landskabsring.
Turen er guidet af socialentreprenør Gunilla Stine Rasmussen og pilgrimspræst Elizabeth Knox-Seith og bliver til i samarbejde med Grønt Omstillingsforbund – Roskilde samt Vor Frue sogn og Roskilde Domsogn.
Fornemmer du i dig selv nogle af de samme ubalancer, som også præger vores samtid og forholdet til naturen?
Savner du at kunne finde støtte, når balancen glipper?
Har du lyst til i løbet af året at stoppe op og dvæle ved årstidernes skiften?
Og vil du med ud og lære landskaberne omkring Roskilde at kende?
På vandringen ønsker vi at skabe rum for oplevelsen af kærlighed til naturen og opmærksomheden på os selv som natur.
Vandringen byder på:
– Sansevandring og vandring i stilhed
– Korte inspirationsoplæg relateret til årstiden og lokal grøn omstilling
– Spørgsmål til egen refleksion og til walk’n’talk
– Introduktion til pilgrimsvandring, -bøn og -sang
– Besøg i Vor Frue kirke og Gl. Vor Frue kirke
Efter vandringen er der mulighed for at deltage i aftengudstjeneste kl. 17 i Domkirken.
Vandringen er den tredje i rækken ud af fire ture med besøg i forskellige dele af Roskildes grønne ring til markering af de skiftende årstider.
Find begivenheden på facebook
Tidspunkt
Søndag d. 6. september 2026 kl. 11.15-16.45
Sted
Start og slut ved Roskilde Domkirke.
Vandring til den sydvestlige del af Roskildes grønne ring via Roskilde Sydby og Vor Frue.
Længde
14 km.
Ruten kan individuelt forkortes til 10 km ved at støde til gruppen kl. 12 på Musicon og forlade gruppen samme sted ca. kl. 15.15 (bus 202A kører til/ fra Roskilde st.)
Deltagere
Alle er velkomne, når blot du kan vandre distancen (ca. 4 km/t)
Praktisk
Medbring madpakke og kolde/ varme drikke. Vi holder frokostpause i Vor Frue ved 13-tiden.
Tilmelding
Er ikke nødvendigt, men vil blive værdsat: gunilla@by-dele.dk
Betaling
Alle skal kunne deltage uanset økonomi, så det er valgfrit, om du vil give en donation til det videre arbejde med vandringerne (fx 50-200 kr.). Betaling kontant eller på mobilepay til Gunilla: 22630090
Om Elizabeth Knox-Seith:
Elizabeth har været engageret i den skandinaviske pilgrimsbevægelse i 25 år, først som lægperson og siden som præst, og har bl.a. været drivkraft bag udviklingen af Pilgrimshuset i Maribo samt oversat og skrevet en række bøger. I dag arbejder hun delvist som sognepræst i Haslev og som pilgrimspræst i Roskilde Stift, hvor hun inddrager inspiration fra den keltiske spiritualitet, der har stor opmærksomhed på naturen og det nære fællesskab.
pilgrimsretræte.dk
Om Grønt Omstillingsforbund – Roskilde:
GO-Roskilde arbejder for at fremme den grønne omstilling i Roskilde Kommune – både vores hverdagsvaner og de rammer, som vi lever og producerer i. Foreningen, der har mere end 450 medlemmer, er dannet med opbakning og deltagelse fra en bred vifte af forskellige lokale aktører og lægger vægt på individuel og fælles læring, dialog og handling.
go-roskilde.dk
